Nieuws: ‘Sony strenger dan Microsoft’

Sony is een stuk strenger dan Microsoft als het aankomt op het online distribueren van content. Dat meldt de indie ontwikkelaar Introversion Software aan CVG. Sony is een stuk minder vriendelijk dan de grote concurrent en dit zal dan ook de achterliggende reden zijn waarom er meer games op Xbox Live Arcade verschijnen, dan in de PlayStation Store.

Het verschil

Het verschil zit ‘m volgens Mark Morris van Introversion in het moment van toestemming geven. Microsoft geeft vóór het project start, toestemming. Lever je dan af wat je zegt dat je aflevert, is het goed en mag je het distribueren via Live. Bij Sony ligt dit anders. Sony geeft pas later in de ontwikkelingscyclus toestemming en kan dan alsnog zeggen dat ze de content niet moeten. Heb je dan al veel tijd, moeite en geld in het project gestoken, dan heb je een zeer zwakke onderhandelingspositie.

Eerlijkheid gebied volgens Morris wel te zeggen dat Microsoft waarschijnlijk ook wel zou ingrijpen als je je project echt dreigt te verknallen.

Darwinia+

Introversion’s game Darwinia+ zal binnen een maand op Xbox Live verschijnen. Morris noemt ook de strengheid van Sony als reden waarom de game niet op het PSN zal verschijnen. “Als kleine ontwikkelaar moet je de kansen pakken die je krijgt”. Morris zou ook liever een wereld zien waar alles op het PSN en Live Marketplace kan verschijnen, zodat kleine ontwikkelaars meer risico kunnen nemen. In de realiteit moeten kleine spelers op de markt echter op safe spelen en komen dan dus bij Microsoft uit.