Bungie:"Halo Reach is geen Halo 4 voor ons."

Bungie, ontwikkelaar van de wereldberoemde Halo games, benadrukte onlangs in een interview nogmaals dat Halo: Reach een volledige standalone titel is, niet zomaar een opvolger in de Halo reeks.

“Halo: Reach for us is not Halo 4.”

De game is noch een opvolger in de serie noch de start van een nieuwe trilogie, aldus Joseph Tung (executive producer). Marcus Lehto, creative director van de studio, voegde hier aan toe dat men er naar verlangde om een standalone game te maken die al die inspanningen van jaren Halo games maken optelt.

“It’s not a continuation of the Master Chief story, nor is it the start of a new trilogy. For us, it’s a completely standalone game,” zei executive producer Joseph Tung in de laatste editie van Edge Magazine.
“We desired to make a standalone title, something that is the culmination of a decade of our efforts building halo titles,” vertelde creative director Marcus Lehto.

Halo Reach zou volgens de ontwikkelaar veel donkerder en grauwer worden dan de voorgaande Halo titels. Bungie heeft dan enkele zaken volledig opnieuw opgebouwd. Zo werd de Elite – één van de belangrijkste vijanden – volledig opnieuw getekend, zodanig dat hij enger uit zal zien dan voordien. Zelfs de wapens zijn onder handen genomen en zien er voortaan grauwer uit. De plasma guns laten bijvoorbeeld ook een brandend overblijfsel achter op het armor van de Spartans, wat hun moordzuchtige functie duidelijk maakt.  De studio heeft overigens voor het eerst motion capture acteerwerk toegepast, wat de tussenfilmpjes nog beter moeten maken.

Chris Opdahl, hoofdverantwoordelijke van de campaignmodus, zei dat men het uiterste uit de Xbox 360 haalt met Halo Reach. Deze titel werd dan ook geheel opnieuw opgebouwd. De geliefde co-op modus en multiplayer mode – zowat de sterkste punten van de voorgaande games -zullen wederom aanwezig zijn. Bungie zou echter ook iets nieuws in Halo Reach verwerkt hebben, waardoor we de campaign meerdere keren zouden willen spelen.

“Without giving anything away, there’s certainly some cool stuff we’re doing in Reach that will encourage people to replay the campaign. There are going to be some big surprises in the campaign…” zei Joseph Tung ten slotte.

Wie nog iets meer over deze potentiële najaartopper wilt te weten komen, kan je Dit wordt 2010: Deel 2 lezen, waar we reeds vooruitblikken naar Halo Reach.